شمارۀ ۱۶ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجٰا

شمارۀ ۱۶ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجٰا

شمارۀ ۱۶ ماهنامۀ "گیلانˇاؤجا" آذر و دی ۱۳۹۶ منتشر شد. سرمقالۀ این شماره "دریا و مرداب و جنگل در مقابل خصوصی سازی چقدر دوام می‌آورند؟" نام دارد. این مقاله با فاجعه دانستن بحران محیط زیست، علی‌الخصوص در استان گیلان، به ریشه‌یابی و توضیح عوامل تکوین این فاجعه می‌پردازد و راهکار حفاظت از محیط زیست را مدیریت بومی، جمعی و خودگردان مردم می‌داند. 

از دیگر مطالبی که دربارۀ محیط زیست در این شمارۀ اؤجا منتشر شده می‌توان گزارشی از تجمع مردم سراوان که در گفت‌وگو با آنها از زبان مردم، مشکلات و تلاش‌هایشان را مطرح می‌کند، اشاره کرد.

گزارش دیگر شمارۀ ۱۶ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجا مربوط به اعتراضات سراسری دی ماه، با عنوان "نان، کار، آزادی در جشن مردم بی‌لبخند" به تحلیل آنچه در کشور و گیلان روی داد، با استفاده از نظرات و بیانیه‌های گوناگون می‌پردازد. همچنین "صورت وضعیت" گزارش دیگری‌ست با تمرکز بر معضلات و رویدادهای اجتماعی و فرهنگی گیلان که می‌توانید بخوانید.

"تاریخ یک مفهوم، تأمین اجتماعی" عنوان مقاله‌ای است که به مسألۀ بحران صندوق‌های بازنشستگی پرداخته و چیستی و چرایی این بحران را توضیح می‌دهد. و یادداشت دیگری از فریدریش انگلس با موضوع نظام مزدی در ادامۀ یادداشت‌هایی که در همین زمینه در شماره‌های پیشتر اؤجا منتشر شده بود، با عنوان "اتحادیه‌های کارگری" در شمارۀ ۱۶ منتشر شده است.

به بهانۀ انتشار جشن‌نامۀ م.پ.جکتاجی، مقاله‌ای با عنوان "جکتاجی جوان، گیله‌وای پیر" در کنار انتشار مجدد و متکامل شیوه‌نامۀ گیلکی نویسی و آموزش خواندن و نوشتن به زبان گیلکی نیز در این شمارۀ نشریه منتشر شده است.

"گویا تر از این نمی‌شود" عنوان یادداشتی با مضمون رمزگشایی تابلوی تاریخی سوم ماه مه ۱۸۰۸ اثر فرانسیسکو گویاست که همراه با نقد فیلم مستند "من باربی نیستم" و گفت‌وگویی مختصر با فیلمسازش می‌توانید بخوانید.

ترجمۀ "خطابۀ آغازین نخستین رویارویی بین قاره‌ای برای بشریت و علیه نولیبرالیسم" ارتش ملی آزادی‌بخش زاپاتیستا و ترجمۀ فصلی از کتاب هنرهای دل و اندرونی نوشتۀ مارسل مورو از دیگر مطالب خواندنی شمارۀ ۱۶ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجا است.

یادداشت و داستان به زبان گیلکی هم که همیشه در اؤجا منتشر می‌شود... 

شمارۀ ۱۶ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجا در ۴۰ صفحه، آذر و دی ۱۳۹۶ به قیمت ۲۰۰۰ (دوهزار) تومان در دسترش علاقمندان است.

 

فایل PDF این شماره را می‌توانید اینجا بخوانید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan