شمارۀ ۲۳ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجٰا

ماهنامۀ گیلان اؤجا شمارۀ 23 دی 1397

 

شمارۀ ۲۳ اؤجٰا، دی ماه ۱۳۹۷، منتشر شد. 

«کشور ما ،ایران، کیک نیست» عنوان نخستین یادداشت شمارۀ بیست و سوم اؤجٰا است. موضوع این یادداشت طرح انتقال آب دریاچهٔ کاسپین به استان سمنان است.
در این یادداشت با طرح پرسشهایی از چیستی و چگونگی امکان اجرای چنین طرحی، ضمن انحرافی دانستن این طرح برای فریب افکار عمومی، به انتقاد از طرح چنین پروژه‌های عظیم ملی، بدون مشارکت نظری و عملی جمهور مردم پرداخته و آمده است: «دربارهٔ طرح انتقال آب هم نه کسی حرفی از مناطق حفاظت شدهٔ محیط زیستی در سمنان می‌زند و نه از قدیمیترین جنگلهای جلگه‌ای سیاره، در گیلان و مازندران.» 
در ادامه گزارش‌هایی پیرامون «سوانح کار و محدودیت‌های امنیتی»، «آتشسوزی یا آتش‌زدن خانه‌های تاریخی»، «بیانیه‌های کانون صنفی معلمان گیلان در محکومیت بازداشت گستردۀ فعالان صنفی کشور» و یادداشتی هم دربارۀ ادامۀ بازداشت امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری می‌توانید بخوانید.
«بسیار بهار که سوخته» نیز پیرامون نامۀ اخیر اسماعیل بخشی دربارۀ شکنجه و واکنش‌ها به آن است. 
گزارش کوتاه و مستندی از فاجعۀ انباشت زباله در ساحل داداش آباد آستارا با عنوان «نفوذ شیرابه به دریا و نقض تعهدات بین‌المللی»؛ در پی آن «گزارش یک اعتصاب»، گفت‌وگو با چند تن از فعالان صنفی معلمان از استان گیلان، فارس و تهران که در تحصن سراسری اخیر معلمان شرکت داشتند، و برخوردها با آنان را می‌توانید بخوانید. و در ادامه چند شعر از محمود بهشتی لنگرودی و عبدالرضا قنبری و قصۀ کوتاهی از محمد حبیبی، آموزگاران در بند نیز منتشر شده است. 
یادداشت گیلکی «می‌شهر»، اینبار به موضوع تیم فوتبال زنان ملوان اختصاص دارد و همینطور «تقصیر خودشونه» بخش دیگری از سلسله یادداشت‌های «پاسخ به جوابهای حاضر آماده» هم در اؤجٰای ۲۳ منتشر شده است. یادداشتی پیرامون جنبش جلیقه‌زردها با عنوان «کسی که بدبختی می‌کارد، انقلاب درو خواهد کرد»، به همراه «نامۀ دریافتی از کارگران چوکا» که به شرح وضعیت دشوار کار و معیشت و بحران‌های این کارخانه در تالش می‌پردازد هم از دیگر مطالب این شمارۀ مجلۀ گیلانˇ اؤجٰا‌ست. 
قسمت دوم یادداشت‌هایی که با عنوان «شورا چیست؟» در اؤجٰا منتشر می‌شود به همراه بخش نخست ترجمه‌ای از الینور حکیم، دربارۀ تئاتر برشت، به همراه ترجمۀ گیلکی داستان کوتاهی با عنوان «بی حؤرمت پیرزناک» از برتولت برشت هم از دیگر مطالبی‌ست که در این شماره منتشر شده است.
گزارش تصویری و شرح برگزاری نمایشگاه گروهی عکس خیابانی زحمتکشان نیز پایان‌بخش مطالب مجله است. بیست‌وسومین شمارۀ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجٰا، دی ماه ۱۳۹۷ در ۱۶ صفحه و به قیمت سه‌هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
 
مراکز پخش
 
فایل PDF این شماره می‌توانید اینجا بخوانید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan