پیش شمارۀ اول ماهنامه گیلانˇاؤجا

پیششمارۀ اول ماهنامه اؤجا

نخستین پیش شمارۀ ماهنامۀ اؤجا (که در آنزمان و تا مدتی بعد با نام «گیله اؤجا» منتشر می‌شد، در تاریخ ۱۹ر۱۱ر۱۳۹۴ چاپ شد.

دراین شماره سرمقاله با عنوان: «برای ساختن زندگانی بهتر» در اهیمت مطالعه و خواندن و دلیل نوشتن و دلائل انتشار اؤجاست که در پایان آن نوشتیم: «بهترین خواندنی، متنی است که همزمان هر دو کار را کرده باشد. یعنی هم علاوه بر دانسته‌های حاصل از واقعیت تجربی زندگی، دانستنی نو اضافه کند و خواننده را به زمان و مکان و شرایط پیرامونش آگاه کند و هم تخیلی بسازد تا امید به زیبا‌تر شدن زندگی در وجود خوانندگانش زنده بماند. و البته چه بهتر اگر آن دانستنی که به ما می‌دهد به درد عملی کردن آن تخیل بخورد و آن تخیل هم به جای تخدیر و فراموشی واقعیت زندگی، انگیزه و شوقی باشد برای ساختن زندگانی بهتر. ما آرزومندیم که چنین متنی به دست شما برسانیم...».

همچنین در این شماره به بهانۀ روز ملی شن شیلات، یادداشتی «دربارۀ شیلات و تاریخ آن» منتشر شده است. و مناسبتهای تقویم گیلکی ماه بهمن در صفحۀ نخست آن خواندنی‌ست. 

چند خبر و چند اثر به درگذشت محمد اسلام‌پرست، نویسندۀ گیلک و سعید صدیق، شاعر استانمان پرداخته شده. همچنین خبری از «مقاومت مردم خرشتوم دربرابر تخریب محیط زیست خود» آمده است.

پس از آن گزارشی از تصاد طبقاتی در ورودی شهر بندرانزلی با عنوان «در حاشیۀ شهر چه می‌گذرد؟!» منتشر شده است. دستور خط گیلکی و آموزش نوشتن و خواندن به زبان و با خط گیلکی هم برای نخستین بار در این شمارۀ اؤجا چاپ شد. تا خواندن داستان کوتاه گیلکی «شرمنده» از هادی غلام‌دوست و سه شعر گیلکی که پایان بخش پیش شمارۀ نخست اؤجا هستند، برای مخاطب راحت‌تر شود.

 

فایل PDF این شماره را می‌توانید این‌جا بخوانید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan